Sunday, May 16, 2010

Bang Chik dan Tadika


Little prince and princess

Bang Chik buat muka gaya PO he..he..


"Meh Along tegakkan Antena tu"

Tahun lepas Bang Chik bersekolah di Tadika Amal.. Awal tahun ni kami dapati pelajar Tadika Amal utk 5 tahun tersangatlah ramainya dan guru pula tiada.. Guru besar dalam masa setahun bersilih ganti.. Progress Bang Chik dalam pembacaan Iqra', Bacalah Anakku, hafazan dan lain2 terbantut.. Bermula dari itu aku mula mengajar sendiri Bang Chik di rumah tetapi menggunakan buku Qiraati kepunyaan Along dan buku Bacalah anakku serta Peter and Jane series.. Aku juga melatih Bang Chik utk menghafal surah2 pendek.


Kali pertama Bang Chik ke dentist.. Tak nangis pun.. RELAX je..


Bang Chik dgn Fav brother..

Antara hari2 terakhir Bang Chik di Tadika Amal

Bang Chik dan best friend Habil.. Habil adalah adik Haqif bestfriend kepada angah

Rakan sekelas Bang Chik


Bang Chik raikan harijadinya yg ke-5 di tadika Amal

Berangan naik motor..
Masing2 ibu bapa punya harapan atau jangkauan yg berbeza.. Bagi kami suami isteri menghabiskan/ khatam Al-Quran pada umur 6 atau selewat2nya 7 tahun menjadi satu keutamaan kerana hanya dgn pandai membaca Al-Quran sahaja anak2 itu dapat mula menghafal surah dgn pantas.. Begitu juga dgn hafalan surah2 pendek dalam juz Amma dalam usia 5 dan 6 tahun agar dapat dipraktikkan ketika solat.. Sememangnya aku sentiasa merasa bahawa diri ini tidak sempurna disebabkan kekurangan diri yang seringkali kurang sabar dgn anak2.. Semoga Allah SWT memberikan kekuatan dan kesabaran untuk aku terus mendidik putera puteri yang telah diamanahkan kepada kami berdua.. Mengapa menghafal Al-Quran?.. Dunia sekarang adalah dunia akhir zaman.. penuh dgn fitnah..Pelbagai kerosakan akhlak dan hilangnya adab2 kemanusiaan yang berlaku dan semakin menggila.. Ia sgt menakutkan aku dan kerana itu aku bertekad utk meninggalkan kerjaya walaupun tidak sepenuhnya dan menumpukan perhatian terhadap anak2.. Walaupun adakalanya rasa rindu dgn kerjaya yg pernah aku lalui suatu ketika dahulu namun kehidupan sekarang lebih membahagiakan.. Melayani kerenah anak2 saban waktu.. Adakalanya lucu dan adakalanya geram!!! Sekurang2nya dari sehari ke sehari aku semakin matang dan sabar berbanding dahulu.. Sahabatku As, K. Ina dan Fiza merupakan antara sumber rujukanku yg utama ttg bagaimana utk mengawal emosi dlm menghadapi anak2.. Terima kasih Allah kerana mengurniakan sahabat2 yg ikhlas dlm menasihatiku..


Little helper abah yang paling setia dalam hal2 ikan..He..He..


Sekolah baru Bang Chik yang juga bakal Bang Chik tinggalkan.. Bang Chik sedang tengok swimming pool..Kalau ditanya bersekolah di mana jawapannya ialah 'Sekolah Swimming'

Khusyuk belajar


Teacher Zurin dan kelas Ibnu Qayyim.. Sekolah ni separatekan antara lelaki dan perempuan

Sekolah kedua Bang Chik..Entah mengapa sejak Along berusia 4 tahun lagi aku mula meminati sekolah2 Tahfiz dan dengan penuh harapan agar anak2ku berjaya menjadi hafizah/hafiz suatu hari nanti.. Tunggak kekuatanku adalah sahabat2 seperjuangan yang sama2 mempunyai kecenderungan sepertiku.. Mereka merupakan pakar rujukku setiap masa.. Credit buat K. Ina dan suami En Akasyah, K. Norbaini, K. Ani dan suami Ustaz Syed, K. Rubiah serta K. Latifah dan suami En. Zaid... Mereka berjiwa kental dan aku sangat mengkagumi personaliti diri masing2 yang menjadi role-model buatku.. Terima kasih buat semua..

Dengan izin Allah dan atas saranan En Akasyah serta K. Ina juga dengan bantuan En. Latif aku bertemu dengan Puan Rose yang merupakan pengasas kepada Baitul Quran bagi pelajar perempuan dan lelaki di tempat yang berbeza tetapi berada dalam lingkungan kawasanku.. Sungguh aku bersyukur kepada Allah SWT.. Kata2 Auntie Rose yang juga merupakan pejuang yang berusaha menjadikan anak2nya hafiz/hafizah hingga dianggap gila oleh sesetengah sahabat serta saudara masih terngiang2 di telingaku dan dalam diam aku mengiyakan apa yang dikatakannya..

" Hadis sahih mengatakan bahawa 'Sebaik2 manusia adalah yang belajar Al-Quran dan yang mengajarkannya', jadi mengapa kita tidak mahu membawa generasi kita ke arah itu.. , ujar auntie Rose..

Aku mengangguk menyetujui.. " Saya kagum dengan auntie yang berjaya membuka asrama tahfiz perempuan tanpa sebarang yuran, semata2 lillah hi taala.. Mengapa dari dahulu saya tidak bertemu dgn tempat ini?" Aku meluahkan rasa hatiku.. Bukan kerana tidak perlu membayar yuran tetapi kerana aku tidak mendapat peluang yang hebat seperti anak2ku.

" Adalah sebabnya mengapa baru hari ini Allah SWT mempertemukan kita", balas auntie Rose dgn senyuman..

Sememangnya masa itu benar2 sesuai untuk Along yang bakal menamatkan tahun 6 nya tahun ini.. Dan aku masih dalam persimpangan istikharah walaupun telah mempunyai senarai pendek sekolah utk Along tahun hadapan.
Hasil dari cadangan auntie Rose kami telah menukar Bang Chik ke sekolah lain (MCDC) yg lebih menumpukan kepada amalan sunnah dan hafalan Al-Quran pada bulan Februari, namun setelah beberapa bulan di situ kami mendapati budget kami terlalu ketat .. Aku dan suami lebih merasakan bahawa tadika Along/Angah dahulu iaitu PUSPETA lebih sesuai dgn pendekatan yg ingin kami terapkan. Maka akhir bulan Mei ini kami bercadang untuk mengeluarkan Bang Chik.. Bang Chik sudah laju mengaji, di rumah sudah tamat Qiraati 2, buku Bacalah Anakku juga tinggal 3 buku sahaja lagi untuk dihabiskan di rumah.. Yang menyejukkan hati adalah bacaan doa dan ayat Al-Quran yang sentiasa basah di bibir.. Namun sebagai anak kecil tetap lasak seperti anak2 yg lain..Bang Chik juga sudah mahu utk bersolat walaupun sekejap di sejadah sekejap di tempat lain..

Kami tidak bercadang utk memasukkan Bang Chik ke PUSPETA tetapi cukup sekadar 'home school' bermula bulan Jun hingga akhir tahun.. Keputusan di ambil memandangkan Tadika PASTI yg ingin kami masukkan Bang Chik telah penuh utk pelajar 5 tahun dan hanya dibuka utk 6 tahun tahun depan. Itupun perlu di booking bermula sekarang.. Sayang sekali kami baru mengetahui tentang Tadika PASTI yg mempunyai silibus pra-tahfiz di mana pelajar 5 tahun menghafal sehingga surah Al-Baiyyinah beserta subjek2 lain yg bersepadu.. Ia amat mengagumkan dan bayarannya pula 1/4 daripada sekolah2 yang menawarkan pra tahfiz seperti PUSPETA dan MCDC.. Kalau dahulu orang mungkin menyangka Tadika PASTI tidak punya kualiti namun ternyata Tadika PASTI telah membangun dengan begitu pesat hingga tak menang tangan dibuatnya. Pelajar 5 tahun sahaja daripada sessi pagi dan petang berjumlah 90 orang!!!

TELAH JAUH DARIPADA SUNNAH.. Itulah jawapan kepada permasalahan sekarang.. Anak2 hanya kenal doa2 yg sunah dibaca di sekolah..Di rumah tidak dipraktikkan.. Hiburan yg berleluasa serta permainan yg melekakan hingga kita terjerat oleh apa yg dinamakan sbg perang halus oleh mereka2 yg tidak mahu kita kembali kepada sunnah.. As sahabatku byk memberikanku tunjuk-ajar ttg sunnah dan adab yg sepatutnya diamalkan dan diajar kepada generasi hari ini.. Org lain mungkin hairan dgn apa yg dipilih oleh sahabatku yg seorang ini juga beberapa org lain yg aku kenali namun hakikatnya ada kemanisan Iman yg tak dapat dibeli dgn harta yg dimiliki oleh mereka yang masih jauh dan alpa.. Di situ ada ketenangan.. Dan ia sukar utk diberikan pengertian kerana hanya mereka yang mahu kepada kebenaran sahaja yg dapat merasainya..........

No comments:

Post a Comment