Thursday, November 3, 2011

Surat Buat Anak Yang Menyentuh Hati....

Bila membaca apa yang dikongsikan oleh ummu ammar dalam blog beliau saya terus teringatkan Tok Munah (ibu mummy) yang sedang gering sekarang.. Apa yang dinukilkan tak ubah seperti apa yang sedang dialami oleh Tok... Bila  kami melawatnya di rumah mak ngah dia akan mengulang2 tanya perkara yang sama, sudah tidak mampu ke bilik air cuma memakai pampers dan adakalanya tidak mahu mandi...

Saya kongsikan di sini apa yg ditulis oleh Ummu Ammar buat peringatan untuk diri saya yang masih punya mummy dan abah, buat adik2 saya yang membaca blog ini serta buat anak2 saya yang dikasihi....

"Anakku ...ketika aku semakin tua,  

Aku berharap kamu memahami,dan memiliki kesabaran untukku
Saat ketika aku memecahkan piring, atau menumpahkan sup di atas meja
Lantaran penglihatanku yang kian pudar, aku berharap kamu tidak memarahiku
Ketahuilah orang tua sepertiku sensitif jiwanya, selalu merasa bersalah jika kamu membentak



Ketika pendengaranku semakin hilang  

Dan aku tidak bisa mendengar apa yang kamu katakan
Aku berharap kamu tidak memanggilku TULI.
Mohon diulangi apa yang kamu katakan atau tuliskan untukku
Maaf, anakku . . aku semakin tua



Ketika lututku mulai lemah, aku berharap kau miliki kesabaran 

Untuk membantuku berdiri, sebagaimana aku selalu membantumu, 

Sewaktu kamu masih kecil dan bertatih




Aku mohon jangan pernah bosan denganku, ketika aku terus mengulangi apa yang aku katakan umpama kaset yang rosak,
Aku berharap kamu terus mendengar bicaraku
Jangan sesekali mengejekku atau bosan tuk mendengarkan suaraku ...
Apakah kamu ingat waktu kamu masih kecil dan kamu inginkan sebiji belon ???
Kamu ulangi permintaanmu berulang-ulang kali, sehingga kamu dapat apa yang kamu inginkan

Maafkan juga bauku ..bau insan yang sudah tua
Aku mohon jangan memaksaku untuk mandi..tubuhku lemah sekali
Orang tua sepertiku mudah sakit kerana alah pada kedinginan
Aku jua berharap aku tidak jijik di matamu
Apakah kamu ingat ketika kamu masih kecil ???
Aku selalu mengejarmu kerana kamu enggan mandi,
Anakku, aku menagih kesabaranmu terhadapku ...

Aku harap kamu bersabar ketika aku selalu lemah ...lantaran fitrah seorang tua ..
Kamu akan pasti mengerti jika kamu melaluinya kelak

Jika kamu memiliki waktu luang, aku berharap kita bisa berbicara
Walau hanya beberapa minit
Kerana aku kesunyian sepanjang waktuku, tiada teman untuk berbicara,
Aku tahu kesibukanmu dengan kerjaya
Jika kamu tidak berminat dengan bicaraku sekalipun

Aku mohon luangkan waktumu bersamaku ...
Apakah kamu ingat waktu kamu masih kecil ...
Aku selalu mendengar apapun bicaramu, tentang segala alat mainanmu ...


Maaf, ketika saatnya tiba ...saat aku hanya terbaring kesakitan
Ketika aku tidak mampu mengurus diriku
Aku berharap kamu memiliki kesabaran untuk menjagaku..
Untuk saat-saat terakhir dalam hidupku


Aku mungkin tidak akan hidup lebih lama ...
Ketika kematian menjemputku, aku berharap kamu selalu bersamaku,

Dan memberikan kekuatan untukku menghadapinya

 
Dan jangan kamu bimbang wahai anakku ...
Pada Sang Pencipta ...aku akan memohon Kepada-Nya ..
Agar sentiasa memberkatimu"

Semoga mak ngah, pak ngah dan K.Aida diberikan kesabaran dan ganjaran yang besar kerana menjaga tok...

No comments:

Post a Comment