Monday, August 2, 2010

Hafal Al-Quran Dalam Sebulan..part 3 -sambungan Kisah Ummu Zayid

Tidak sabar rasanya utk saya berkongsi kisah Ummu Zayid ini.. Ianya juga sebagai peringatan buat diri saya dan anak2 serta generasi saya di masa hadapan bilamana membaca blog ini..tentang harapan saya pada mereka agar mereka terus mendidik diri dan generasi masa hadapan sebagai penghafaz-penghafaz Al-Quran.. Banyak lagi yang ingin saya bicarakan di entry2 yang akan datang ..


Saya seolah2 telah menemui titik minat saya dalam dunia blogger ini.. Sahabat2 saya yang lain yg amat saya kagumi byk menulis tentang resepi2 yang byk membantu saya.. Untuk saya menulis ttg resepi agak sukar... Kerana minat saya selari dgn apa yang diminati oleh ibu DarwishnDarwisya... Saya berharap di masa hadapan dapat bertemu dgn sahabat2 blogger yang menulis tentang cara mendidik anak2 tahfiz ini dari sudut umur yang berbeza.. Zaman remaja dan sebagainya.. Untuk itu saya akan memulakan perkongsian saya yang tidak seberapa dalam mendidik anak2 saya.. Byk ilmu yang saya cedok dpd blog DarwishnDarwisya dan saya gabungkan dengan pengalaman saya yang ingin saya terus kongsikan bersama sahabat2 di luar sana.. Semoga Allah memberikan kebaikan dan kerahmatan kepada DarwishnDarwisya sekeluarga atas segala ilmu yg telah dikongsikan...


Kembali kepada kisah Ummu Zayid...


Namun ketika yang kuharapkan (tamat mengkhatamkan hafazan) belum wujud, cubaan dan ujian dari Rabb semesta alam datang padaku. Sehingga muncul pertanyaan, apakah aku akan melanjutkan hafalanku atau menghetikannya? Dan alhamdulillah aku tidak berhenti menghafal.


Terdapat hari di mana aku hanya mampu menghafal 2 halaman sahaja. Bukan tidak mampu meneruskannya tetapi kerana aku disibukkan oleh musibah yg menimpaku. Keempat anak2 ku ditimpa demam panas hingga mereka tidak tidur semalaman. Kerana itu aku berjaga utk menemani mereka. Bahkan ketika aku merasa kepayahan sedang anakku yang paling kecil terus-menerus menangis, dan tak ada seorang pun yang datang membantu. Aku pun jatuh sakit.

Alhamdulillah, walau sakit aku tak berhenti melanjutkan hafalan, dan terus berusaha hingga Allah berkenan menyembuhkan anak2ku yang sudah lama terbaring sakit. Setelah mereka sembuh, aku bertawakkal pada Allah dan berkata pada diri sendiri, " akan ku khatamkan 10 juz hafalan yang tersisa, dalam waktu yang dekat." dan Alhamdulillah sungguh Allah telah memberikan kurniaNya kepadaku hingga aku dapat menghafal dengan cepat.
Sekarang akan kuceritakan kepada kalian saat2 terindah dalam hidupku, iaitu saat aku mengkhatamkan hafalan Al-Quran. Pada pagi hari itu, aku bermimpi indah. Mimpi itu menghembuskan khabar gembira bahawa pada hari itu aku akan mengkhatamkan hafalan Al-Quran. Serta-merta aku pun teramat gembira. Kerana pada hari itu hafalanku yang tersisa hanya tinggal 3 juz.
Aku mulai menghafal dan tanpa sedar, aku menghafal dgn cepat. 1 halaman dapat kuhafal dalam waktu 8 minit, bahkan kekadang hanya 5 minit. Sehingga ketika waktu menunjukkan pukul 9 malam, aku masih tak tahu bahawa itulah saat yang kutunggu2 Itulah waktu pengkhataman hafalan. Aku terus membaca, hingga tak kusedari bahawa yang tersisa hanya tinggal beberapa halaman. Tahukah kalian bagaimana aku menyedarinya? Sungguh kalian tak akan percaya.. Aku merasakan sesuatu yang sgt aneh. Ini belum pernah kurasakan sebelumnya. Perasaan ini bahkan tak dapat digambarkan kerana begitu cepatnya menjalar ke seluruh tubuhku. Perasaan yg berupa ketenangan dan ketenteraman...
Demi Allah, seakan-akan diriku terbang kerana ringannya tubuhku. Aku merasa hairan, hingga aku bertanya pada diri sendiri, "Rasa apakah ini?" Jantungku mula berdegup kencang, seolah2 berkata padaku 'Semoga keberkatan dilimpahkan ke atasmu. Engkau telah khatam Al-Quran. Al-Quran telah bersemayam di dadamu.'
Tiba2 aku tersedar, ternyata aku sedang membaca akhir ayat di mana aku mengkhatamkan Al-Quran. Aku pun langsung menyungkurkan diri bersujud syukur di tanah, sedang air mata kegembiraan jatuh menitis ke bumi. Aku lantas berlari menemui suamiku, dan kukhabarkan berita gembira ini padanya dengan penuh sukacita.
Lalu kutatap musyaf yang telah menemaniku sepanjang perjalanan menghafal ini. Aku menangis seraya berkata,"Duhai musyafku yang tercinta...sungguh, aku telah sampai kepada saat2 terindah dalam hidupku." Ku peluk musyaf itu dgn erat, dan berulangkali kuucapkan, "Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, sesuai dgn kemuliaan wajah-Nya dan keagungan kuasa-Nya. Alhamdulillah aku telah khatam menghafal Al-Quran sebelum ajal menjemputku."
Padahal sebelumnya, aku takut jika aku mati sedangkan aku belum sempat menghafal Al-Quran dengan sempurna. Berikutnya, perasaan yg tak bisa kugambarkan. Aku ke depan komputer dan kuputar CD berisi ucapan2 takbir, yang kuimpikan sepanjang masa hafalanku. Kemudian aku dan suamiku mendengarkannya dan semua merasa gembira.
"Ya Allah, segala puji bagiMu yang telah memuliakanku dengan menghafal kitabMu. Duhai Rabbku, betapa mulianya Engkau. Kau telah menggantikan kesunyianku dengan sahabat terbaik yang bakal menemaniku dalam kehidupanku dan di dalam kuburku nanti. Wahai Rabbku, ku berdoa pada-Mu saat hatiku terkoyak lantaran kesedihan.. Kemudian Engkau menggantikannya dgn sesuatu yang lebih dari apa yang kuangan2kan dan kuharapkan. Betapa mulianya Engkau Rabb yang Maha Pengasih."
Aku ingin nyatakan kepada kalian bahawa aku adalah wanita, sebagaimana wanita yg lain. Aku memiliki suami dan anak2. Anak2ku belajar di sekolah khusus dgn mata pelajaran yang sukar. Aku hafal Al-Quran tapi aku tak melalaikan tanggungjawabku sebagai seorang ibu. Aku didik anak2ku dan berusaha mengajar mereka segala sesuatu. Bahkan t/jawabku yang paling utama adalah sebagai seorang isteri yang berusaha untuk mendapatkan kerhedhaan suami, tanpa mengurangi haknya dan dengan menunaikan kewajipanku secara sempurna. Alhamdulillah, Allah tidak menjadikanku malas dalam menghafal Al-Quran. Demi Allah, janganlah sekalipun kalian memberi alasan untuk tidak menghafal Al-Quran. Apalagi jika kalian adalah para gadis yg belum berkahwin dan belum memikul t/jawab.
Berprasangka baiklah pada Allah. Kerana dengan itu, Allah akan berprasangka baik sesuai dgn prasangka hambanya. Pada awalnya aku mengira bahawa surah Al-Baqarah dan surah Ali 'Imran sgt sukar utk dihafal dan akan memakan masa yg lama. Dan Allah pun memberikanku anugerah sesuai dgn apa yg kusangka. Iaitu menghafalnya selama 7 tahun. Itu kerana aku tidak berprasangka baik dengan Allah.
Namun selepas itu aku pasrahkan diriku pada Allah dan bersangka baik terhadap-Nya. Aku berkata pada diriku sendiri, "Aku akan menghafal keseluruhan Al-Quran dalam masa yang singkat". Allah pun memuliakanku dengan menghafal kitabNya, bahkan memudahkanku. Allah menunjuki jalan dan cara menghafal yang bermacam2. Yang tak pernah kumengerti dan kuketahui sebelumnya....
Wahai orang yang berkeinginan untuk menghafal Al-Quran, bertawakkallah pada Allah! Bersungguh2lah dalam berusaha! Dan jujurlah pada dirimu, bahawasanya engkau benar2 ingin menghafal Al-Quran! Serta berprasangka baiklah bahawa Allah akan memberikan taufikNya atas usahamu! Demi Allah, engkau akan memperolehi apa yang kau ingin dengan segera. Dan engkau akan menjadi sebahagian dari penghafal kalam yang paling agung, iaitu kalam Rabb semesta alam. Dia telah berfirman yang bermaksud:
"Dan sesungguhnya telah Kami mudahkan Al-Quran itu untuk pelajaran. Maka, adakah orang yang mengambil ppelajaran?" (Al-Qamar ayat 17)
Subhanallah, mereka yang mengenaliku mengira bahwa aku selalu mengawasi anak2ku. Tetapi tanpa kujelaskan dengan kata2, mereka akan mengetahui hal yang sebenar.
Suatu hari, ketika aku duduk, anakku yang belum mencapai usia 2 tahun berjalan mendekati meja yang diatasnya terdapat beberapa musyaf. Kemudian, ia membawa musyaf yang biasa kugunakan untuk menghafal. Ia mengenali musyaf itu, dan membawanya padaku. Setelah itu, ia menyerahkannya padaku seraya mengucapkan "Mata Quran". Seakan-akan ia berkata,"Bacalah wahai ibu, dalam waktu yang dekat ibu akan selesai menghafalnya."
Subhanallah, pada hari itu tidak ada perhatiannya selain mencariku dan mencari ayahnya. Jika musyaf tidak terdapat di tangan kami, maka ia berlari untuk mengingatkan kami. Subhanallah..

No comments:

Post a Comment