Sunday, October 24, 2010

Ke arah Menjana Kecermelangan Anak2 melalui Al-Quran Part 2

Saya sambung kembali apa yg saya catatkan...

Surah Luqman adalah Surah bapa kerana dalam menerajui rumahtangga bapa lebih penting tanpa mengecilkan peranan ibu...

Surah Luqman menceritakan kisah pendidikan seorang bapa kepada anaknya.. Jika bapa acuh tak acuh (kurang hadiri ceramah/ majlis ilmu) maka motivasi sebegini tidak akan berjaya/ mencapai matlamat (Dr. Danial berkata demikian kerana bilangan kaum bapa yg hadir ketika ceramah sangat sedikit)...

FORMULA 1 - Ayat 12 surah Luqman bermaksud: 'Sesungguhnya kami mengurniakan kepada Luqman nikmat agar dia bersyukur kepada Allah'

Ayat ini memberitahu kita bahawa kita perlu menguasai ilmu dan hikmah.
Hikmah jika diterjemahkan sebagai kebijaksanaan kurang tepat.. menurut kitab tafsir Ibnu Kathir ia bererti ilmu/faham, baik pengurusan..

Pendidikan bermula dengan ibu-bapa di mana ibu-bapa yang perlu mendidik kita dahulu biasanya ibu-bapa akan mengarahkan anak2 membuat kerja rumah tapi pernahkah mereka sedar mereka dah selesaikan homework mereka atau tidak dalam menguasai ilmu dan hikmah??? Bila anak2 masuk usia remaja (13 tahun dan ke atas) mereka mula memberontak dan perlu difahami bukan dimarahi (ingatan buat diri saya...)

Byk makanan hari ini membuatkan anak2 tidak sihat (terutamanya fast food yg boleh menyebabkan anak2 mudah berpenyakit dan tumpul otak).

Apakah antara homework yg perlu dilakukan oleh ibu-bapa???
Baca Al-Quran untuk mempelajari kehidupan dan ilmu.. Kita mesti rujuk 'peta Al-Quran' kerana perlu berjalan jauh di atas muka bumi Allah ini.. Saya terdengar di dalam radio IKIM tapi terlupa siapa yg menyebutnya iaitu.. "Jika anda ingin berkata2 dengan Allah tunaikanlah solat, jika anda ingin Allah berkata2 dengan anda bacalah Al-Quran".. Sudah pasti baca dengan kefahaman dan bukan sekadar membaca..

Untuk selamat ibu-bapa perlu kuasai 2 ayat berikut sebagai homework yang wajib, jika tak faham Al-Quran maka kita tidak akan faham ilmu hidup:

a) Al-Isra' ayat 9 yang bermaksud: 'Sesungguhnya Quran ini mampu membawamu kepada sesuatu jaminan (akwam)' - perkataan sesungguhnya adalah suatu penegasan yg serius dan akwam dlm kitab tafsir Qurtubi bermaksud yang paling adil/ yang paling tepat...

Oleh itu perlu kaji Al-Quran bukan setakat mengaji.. Kebanyakan sekolah2 ugama hanya menekankan mengaji tajweed, makhraj dan lagu tetapi tidak menekankan tentang penafsiran dan kajian ayat2 Al-Quran. Maka pelajar2 perlu tunggu utk masuk ke mana2 kelas tafsir barulah mereka faham dan appreciate Al-Quran..

b) Kaji ayat alam (Al-Quran dah beritahu)
Fussilat ayat 53 yang bermaksud: 'Kami akan tunjukkan pada mereka ayat2 Kami. Dan ayat2 Kami ada di ufuk2 alam dan dalam diri mereka'

Jika fahami ayat ini barulah jelas apa sebenarnya Islam dan kebenarannya. Apa gangguan yg datang pun tak akan menembusi..

kajian sains akan mematangkan akidah umat Islam. Ketika Quran turun sebelum itu org tak faham apa itu chromosom tapi dalam Al-Quran sudah menceritakan dalam surah An-Najm..

Antara contoh ikut2 an atau adat yg Dr. Danial sebutkan adalah amalan membaca doa tahun baru, Rasulullah SAW tak suruh tapi sekadar ikut2 orang, 10 Muharam yg disunahkan puasa tetapi yang dilakukan adalah menyediakan bubur As-Syura..

FORMULA 2 -Ayat 16 dalam surah Luqman yang bermaksud 'Wahai anak, jika ada sesuatu sebesar biji sawi dan ianya berada di dalam batu atau di langit atau di dalam bumi Allah akan mendatangkannya'

Ayat ini menekankan agar kita mendidik anak agar mementingkan iman dan taqwa. Kena ajar anak w/pun kita sedang beribadah berseorangan dan tidak ada org yg nampak, Allah nampak..

Dalam zaman Rasulullah (SAW) ada kisah pengembala kambing yg masyur yg takut melakukan pecah amanah kerana tahu dan sedar Allah melihat perbuatannya begitu juga di zaman Umar kisah penjual susu yg takut mencampurkan air kepada susu sepertimana saranan ibunya kerana takut ada yg melihatnya iaitu Allah SWT.. Inilah contoh "INSAN KELAS PERTAMA'

Secara praktikal kena didik anak untuk faham apa itu iman.. Cthnya tertinggal solat subuh tetapi bila bangun tak rasa menyesal atau bersalah.. Buat tak kisah saja..

Sekarang terdapat byk gelombang spt isu PLEURALISME -Konsep baru yg dibawa oleh segelintir umat Islam.. yg menganggap semua ugama adalah sama...

Ko-kurikulum Islam perlu dirombak.. Pengajaran perlulah mengambilkira isu semasa..Cara pengajaran mesti buatkan pelajar bangga dengan Islam. Suara remaja perlu didengari.. Bukan hanya sekadar hafal sifat 20 tetapi masih meragui Allah kerana tidak faham apa yg dihafal..

Cukup sekadar 2 formula dulu.. Bila membaca kembali nota2 ini dan menulisnya terasa betapa banyak lagi homework yang perlu saya dan suami lakukan.. Semoga sedikit sebanyak dapat memberikan manfaat buat kita bersama.. Saya bukan seorang ilmuan Islam tetapi sekadar memperpanjangkan ilmu yg disampaikan oleh mereka yg berilmu utk dikongsi bersama.. Mohon maaf sekiranya terdapat sebarang kesilapan dan terima kasih atas segala teguran yg membina..

No comments:

Post a Comment