Sunday, October 17, 2010

Ke arah Menjana Kecermelangan Anak2 melalui Al-Quran Part 1

Dah lama saya mencari2 nota yang saya catat ketika mengikuti satu ceramah yang dianjurkan oleh Sek Ren Islam An-Najjah di Shah Alam (sebuah sekolah tahfiz) pada 30 Jun 2007.. Alhamdulillah berjumpa jua akhirnya.. Isi ceramah ini pernah saya kongsikan dalam e-mail ummikusayang..tetapi agar ilmu ini tidak hilang begitu sahaja lebih baik saya simpan dalam blog untuk tatapan semua..


Ceramah ini diberikan oleh Dr. Danial Zainal Abidin yg amat saya kagumi dan hormati bertajuk 'Ke arah Menjana Kecemerlangan Anak-anak' . Beliau merupakan seorang Doktor perubatan lulusan Alexandanria yg suatu masa dulu juga mencari2 Islam dan mengakui dgn mahirnya beliau dlm bahasa Arab memampukan beliau menambah ilmu melalui bacaan dan kajian beliau kerana kebanyakan buku ilmuan Islam adalah dlm bahasa Arab dan antara ulama'/umara' yang sangat saya kagumi kerana ilmunya yg tinggi dalam menafsirkan Al-Quran..


Antara yang masih saya ingat hingga ke hari ini ialah.. 'budaya kita orang Melayu sering menghantar anak2 belajar "MENGAJI" Al-Quran jadi kerana itu kita dan generasi kita cuma pandai "MENGAJI".. Apa yang perlu kita tukar adalah menggalakkan anak2 "MENGKAJI" Al-Quran kerana dengan cara itu sahaja Islam akan bangkit kembali...


Ketika saya mengikuti ceramah ini Along baru berumur 9 tahun manakala Angah 6 tahun dan Bang Chik 2 tahun.. Antara soalan yang sempat saya tanya kepada Dr. Danial ialah jika saya mempunyai anak2 yang menghafal Al-Quran pada usia sebegitu bagaimana caranya untuk saya membawa mereka ke arah budaya mengkaji Al-Quran??.. Antara jawapan yang diberikan Dr. Danial kepada saya ialah bagi anak2 di usia tadika pendekatan mengkaji adalah dengan menceritakan kepada mereka ttg kecantikan Al-Quran serta kisah2 dalam Al-Quran dalam bentuk cerita cthnya Ashabul Kahfi, di TV9 juga byk siaran spt kisah haiwan2 teladan serta Ustaz Zamri bercerita yang dapat membantu menanam rasa cinta untuk mengenali dan mengkaji Al-Quran..

di usia bawah 12 tahun pula boleh dibelikan buku2 tafsir mudah bagi surah2 dalam juzuk amma dan dibincangkan secara relevan berdasarkan persekitaran mereka (rujuk contoh buku yang saya sempat beli di Little Khalifah Shoppe), bilamana mereka mencapai usia 13 tahun dan ke atas boleh mula membeli Tafsir Al-Azhar oleh Hamka dan dibaca bersama..


Antara koleksi buku Tafsir mudah yang saya ada keluaran PTS dan dulu boleh didapati di Little Khalifah Shoppe sekarang sudah tidak ada. Semoga Allah membantu saya dalam usaha saya mencari koleksi2 sebegini..


Di bahagian dalam buku berbentuk cerita pendek berdasarkan tafsir surah dan dalam bentuk komik yang menarik..


Antara yang saya mula sedari sejak itu adalah kepentingan mempelajari Bahasa Arab selain Bahasa Inggeris kerana kebanyakan kitab2 yang ditulis oleh ulama2 yang mashyur adalah dalam bahasa Arab.. saya bersyukur kerana bertemu dengan sekolah yang mencapai kehendak dan cita2 saya dan suami untuk Along dan Bang Chik juga pada tahun hadapan yang akan saya tuliskan di entry yang lain.





Dua buah buku tentang tokoh2 Islam dalam bentuk novel yang saya beli untuk tujuan usrah pendek bersama anak2 seusai solat Maghrib sementara menunggu Isya'. Berdasarkan nasihat sahabat yg saya hormati Asmarani.. iaitu solat berjemaah dan hidupkan taklim/tazkirah dgn anak2 di dalam rumah..


Berbalik kepada ceramah Dr. Danial..Berikut adalah isi yang sempat saya catat..




Dr. Danial menekankan konsep 'Pembinaan Insan Kelas Pertama' dengan menggunakan 7 formula ibubapa yang cemerlang yang dikupas berdasarkan surah Luqman.

Allah SWT berfirman dalam Surah Ali-Imran 110 yang bermaksud: "Kamu merupakan sebaik2 umat yang diciptakan Allah" -Ia merupakan pujian allah SWT kepada umat akhir zaman iaitu Allah mahu kita jadi umat yang terbaik. Umar al-Khattab dalam menterjemahkan ayat ini mengatakan bahawa jika ingin jadi umat yang terbaik kita mesti tunaikan 3 agenda yang tersirat dalam ayat ini iaitu:-

a) Mengajak kepada yang makruf (Ia merupakan perbuatan aktif - dalam mengajak kita perlu mahir, berilmu dan tahu apa yang nak di ajak)

b) Mencegah kemungkaran

c) Beriman kepada Allah SWT

Kerana itu kita tidak boleh menjadi orang yg pasif, alpa, lalai-leka serta perlu faham apa erti makruf yang sebenarnya disisi Allah SWT.

I - Ilmu

S - Sikap

L - Ledak (meledakkan kegemilangan Islam)

A - Asas2 ugama

M - mahir/ skill

Ceramah ini saya dengar 3 tahun yg lalu ketika mana bayi2 yg tidak berdosa tidaklah dibuang sewenang2nya spt hari ini dan kalau ada pun mungkin kes2 terpencil.. Ketika itu Dr Danial ada menyebut ketika Cat Stephen (Yusuf Islam) dtg ke M'sia, beliau berkesempatan bertemu dgnnya. Berikut adalah apa yg dikatakan oleh Yusuf Islam kepada beliau

" Saya melihat kapal yang dibawa oleh orang barat sedang tengggelam dan orang2 Islam sedang berebut2 utk menaiki kapal itu"

dgn lain perkataan org Islam kini lebih mudah mengikut budaya barat dan tenggelam serta hanyut bersama mereka, mereka lupa akan kehebatan apa yg disarankan Islam tak lain dan tak bukan kerana dangkalnya ilmu ugama dan malasnya mencari ilmu malahan berkira dalam mengeluarkan wang utk mendapatkan ilmu ugama untuk diri sendiri dan anak2 tapi langsung tidak berkira jika utk tujuan membeli pinggan mangkuk, game, pakaian dsb...

Dan buktinya sudah ada di depan mata selepas 3 tahun apa yg Yusof Islam katakan telah menunjukkan hasilnya iaitu anak2 yg rosak akhlak dan tidak punya jati diri hinggakan sebuah sekolah bernama sekolah Harapan terpaksa diwujudkan.. Tahun2 ke hadapan wallahu'alam jika orang Islam masih mengamalkan sikap malas mencari Islam..(hanya nama sahaja Islam tapi tidak mengamalkan segala isi2 yg disampaikan melalui Quran dan hadis).. Mereka yg masuk Islam dan mencari Islam adalah lebih baik lagi kualiti iman mereka...

Hadis oleh Imam Abu Daud -

Rasulullah SAW bersabda yg bermaksud :"Scenario akhir zaman hampir tiba masanya kamu (org2 Islam) dikerumuni/ dilapah/ dikoyak manusia (org kafir/musuh) spt orang2 mengerumuni hidangan"

Bertanya sahabat: "Adakah ia lantaran jumlah kita yang sedikit?"

Rasulullah(SAW) menjawab: " Tidak, bahkan kamu ramai tetapi spt buih ketika berlaku banjir."

Menurut perangkaan yg dibentangkan oleh Dr. Danial pd tahun 2007 tersebut

Penduduk dunia ada 6.4 billion dan umat Islam berjumlah 1.5 billion (23.65%), Kristian 2.2 bilion kerana ia datang terlebih dahulu. Islam berada di tempat kedua walaupun Buddhist dan Hindu dtg terlebih dahulu...

'Islam is the fastest going religion, mempunyai kuantiti yg hebat tapi kualiti yg rapuh...'

Menurut perangkaan pada tahun 2004 sahaja di HKL peratusan kaum yg mengandung di luar nikah (Melayu 77%, Cina 5%, India 6%, lain2 12%).. Dan kita masih tidak bimbang dalam menjaga generasi kita...

Kata Dr. danial lagi, Menghantar anak belajar di sekolah ugama bukan 100% dapat memastikan anak akan jadi baik ..Jika "IBU BAPA YG MENGHANTAR HANYA SEKADAR MENGHANTAR.."

Gelombang yg dtg terlalu kuat dan kita sebagai ibu-bapa perlu berusaha memantapkan diri dgn ilmu dan bergerak bersama2 sekolah2 beraliran ugama utk menyokong kehendak Allah SWT..

Kita tidak boleh menjauhkan anak2 dpd media massa tapi dapatkah kita pastikan mereka tahu memilih??? Sikap ibu-bapa perlu berubah dgn menjadikan anak2 sebagai kawan/ ibu-bapa perlu tahu akan hala tuju dan lebih mantap dalam mendidik generasi akhir zaman ini..

Saya akan sambung ttg 7 Formula ibu-bapa cemerlang yg dikupas dpd surah Luqman di lain entry..

2 comments:

  1. salam achik,
    menarik buku tafsir al-qur'an tu, if achik dh jumpa nnt, harap dpt inform along ye. Tq!

    ReplyDelete
  2. Insya-ALLAH nanti kalau terjumpa Achik bagitau..

    ReplyDelete