Saturday, December 19, 2009

Berkelah @ Sg. Sendat Ulu Yam

Dah lama tak tulis blog.. Entry ni sepatutnya ditulis pada bulan Dec tahun lepas tapi dek kerana terlalu sebok menyiapkan kelengkapan persekolahan dan sebagainya.. baru hari ni dapat kutulis.. Pada masa ni Along masih dalam darjah 5. Dari awal tahun lagi ibu-bapa pelajar darjah 5 telah menubuhkan Kelab Kelas Tahun 5 dengan dipengerusikan oleh en Khuzairy yang sgt aktif dan berjiwa besar. Tujuan utama utk mengeratkan silaturrahim antara ibu-bapa dan guru bagi membantu para pelajar dari segi memperbaiki akhlak terutamanya dan akademik.. Kelab Kelas thn 5 yang telah julung2 kali ditubuhkan ini terkenal dgn keaktifannya.. Aku berbangga menjadi sebahagian dari mereka.... Lihat saja gambar2 di bawah..Gambar2 ini diambil ketika program berkelah di Sg Sendat, Ulu Yam diadakan selepas peperiksaan akhir tahun, pertandingan Futsal serta bola jaring, program motivasi dan juga kelas2 tambahan bagi pelajar yg lemah diadakan...

Berdasarkan pengalamanku yg pernah bersekolah biasa serta SBT, kemanisan ukhuwah sekolah Al-Amin lebih terasa. Biarpun ada yg pincang di sini-sana namun di sini tiada anak saya-anak saya, anak awak-anak awak.. Kami menganggap semua pelajar spt anak kami sendiri. Malah hubungan yg erat antara para ibu-bapa dan guru menjadikan fenomena ini lebih istimewa.. Walaupun dgn jadual yg padat namun dibawah asuhan para ustaz dan ustazah secara santai mereka girang bermain.. Mungkin atas sebab keberkatan ilmu atau kesucian hati disebabkan mereka menghafal surah2 pilihan anak2 ini begitu pintar walaupun mereka bermain tanpa kesudahan..

Pada permulaan mengenali ibu-bapa sahabat2 Along antara yg menjadi kekagumanku ketika menjemput Along dari rumah salah seorang rakannya adalah kata2 "Mardhiah dah solat Asar kat rumah tadi bila masuk waktu".. Itulah perkataan pertama yg keluar daripada mulut K. Latifah.. Tergamam aku dibuatnya kerana keadaan ini tidak pernah aku rasakan ketika bersekolah biasa (bukan aliran ugama) dahulu..

Antara lain kata2 ustaz Syed (guru bahasa Arab) kepada Mardhiah dan rakan2nya, " Enta semua kalau sukar nak faham ilmu balik minta ampun dan maaf daripada ibu-bapa enta.. Mungkin ada buat salah dgn mereka".. "Kalau ada cita2 jangan sahaja ada cita2 untuk kerja itu kerja ini sahaja (akademik sahaja) tapi bercita2lah juga untuk masuk syurga serta mati syahid atau mati dalam keadaan yg baik"... Setiap masa tarbiah yg diberikan kepada anak2ku sedikit sebanyak menjadi tarbiah buat diriku dan hubby.. Apatah lagi mengenali insan2 yang soleh/solehah dikalangan ibu-bapa sendiri yang menyebabkan aku merasa betapa kerdilnya aku disisi mereka..Antaranya, En Zaid yg sentiasa bertungkus-lumus mendapatkan dana utk kebajikan sekolah Al-Amin serta Kelab Tahfiz Sekolah tanpa sebarang upah. Walaupun bekerja sebagai pensyarah di UTM jalan Semarak namun hampir setiap waktu solat beliau berada di masjid untuk berjemaah. Pada malam harinya beliau akan ke dewan di mana pelajar tahfiz menghafaz Al-Quran pada sebelah siangnya untuk menyapu sampah dan menyusun kerusi.. Menitis airmataku apabila Ustaz Syed memberitahu tentang apa yang En. Zaid lakukan selama ini...

Kisah En. Akasyah dan Kak Ina suami isteri yg telah berjaya mentarbiah anaknya yg sulung sebagai hafizah dalam usia 15 tahun.. Adik2nya yang lain juga bakal mengikuti jejak kakak mereka.. dan banyak lagi kisah2 yang tak dapat kita hayati di luar sana ada tersimpan di sini.. Kisah pelajar yg kematian ayah dan ditanggung pembelajarannya dlm bidang tahfiz oleh ustaz di sini kerana ibunya hanya mampu beroleh rezeki RM5 sehari...

Aku ingin terus berdamping dengan mereka dan menjadi sebahagian daripada mereka.. Betapa sifat mereka yg benar2 menghayati perjuangan di bumi sebagai khalifah Allah ini dapat mencairkan hati dan mendidik aku dan hubby..


En Khuzairy sedang memanggang kambing.. Sedap betul...


Wasilah, Along dan Najihah sedang seronok bermain air..

Ni tempat budak2 lelaki bermain air, angah 2 dari kanan..

Hubby dan Bang Chik


Ni acara permainan lari dalam guni. Angah sebelah kanan sekali


Acara tiup dan pecah belon..

Along dalam acara isi air dalam botol menggunakan span..

Tarik jangan tak tarik..He..He..He

Along in action

Angah seronok dapat main sukaneka


Kaum ibu dan AJK hadiah


Ni acara apa pulak nih.. Masuk benang dalam manik kot..

Control ngah control kang tergolek lak bola ping pong tu..

Abg Chik jadi pemerhati saja..

Ni lah kumpulan bagi acara sukaneka tu, sepatutnya semua pelajar djh 5 yg involve tapi ada yg tak hadir jadi terpaksalah ambik pemain2 import daripada kalangan adik2 budak djh 5 ni termasuklah Angah.. Seronok tul angah dapat jadi pemain import.

Ada lak pemain import yg cenonit pkai baju belang he..he..

Ni acara senamrobik sebelum acara sukaneka bermula.. Bang Chik tgh duduk tengok abahnya bersenam..

Pelajar2 lelaki ...

Kaum bapa sebok set-upkan hidangan makan tengahari he..he..
Tahun ni adalah tahun terakhir Along di Al-Amin.. Sudah pasti Along akan sentiasa menyimpan segala memori suka-dukanya di sana.. Semoga gambar2 ini dapat mengubat kerinduan Along pada kenangan lalu yg tak akan berulang lagi.. Aku dan hubby berbangga mempunyai anak2 yg hebat keluaran Al-Amin.. Alhamdulillah juga tahun ini Along dapat masuk kelas 6 Abu Bakar iaitu kelas pertama selepas 4 tahun (daripada djh 2 hingga 5) ditempatkan dalam kelas kedua..
Along juga telah meminta aku membuang semua gambar2nya yg tidak bertudung dalam blog ini.. Namun belum berkesempatan lagi.. Walaupun gambar2 itu diambil pada ketika Along belum wajib bertudung namun syukur ke hadrat ilahi kerana ia datang dari kesedaran dan sifat malu yang tinggi yang terpahat dalam dada puteriku yg sulung ini..
Bak kata Raihan.. "Iman tak dapat diwarisi, dari seorang ayah yang bertakwa. Ia tak dapat dijual-beli.. Ia tiada ditepian pantai......" Bukan mudah sebenarnya untuk mendidik seorang anak.. Terima kasih kepada warga guru di Sekolah Al-Amin yg byk membantu kami dalam pentarbiahan anak2 kami..

1 comment: