Tuesday, March 8, 2011

Agar Anak Mudah Menghafal Al-Quran Part 3

Setelah sekian lama baru kini saya berkesempatan untuk menyambung tulisan saya.

c) Serius dan Bersungguh-sungguh:

Allah (SWT) berfirman yg bermaksud:
"Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keredhaan) Kami, Kami akan tunjukkan kepada mereka jalan2 kami. Dan sungguh Allah beserta orang-orang yang berbuat baik."

Dalam menghafal Al-Quran kesabaran yang tinggi amat perlu dan setelah melalui pengalaman mendidik anak2 sendiri seberapa lama saya mengakuinya.. Pelbagai gangguan yang datang dan kerana itu saya berharap agar Allah SWT sentiasa mengumpulkan saya bersama ibu-bapa yang mempunyai cita2 dan hasrat yang sama bagi mengukuhkan lagi semangat sesama sendiri dan kerana itu juga saya terus menulis tentang perkara2 yang berkaitan tentangnya bagi menguatkan lagi semangat saya.. Insya-ALLAH..

Al-Quran adalah tali Allah yang kuat, cahaya yang nyata dan jalan yg lurus. Orang yg mahir membacanya maka ia akan bersama para utusan yang mulia dan berbakti.. Kata2 para salaf tentang bersungguh2 dalam mencari ilmu:-

i) Imam Muslim Rahimahullah Beliau berkata dalam Kitab Shahih, "Yahya bin Abi Katsir berkata, 'Tidaklah ilmu itu didapati dengan bersantai2', dan dikatakan pula,

"Barangsiapa yang hendak beristirehat, maka jgnlah bersantai2."

" Wahai orang yg berjalan menuju org yg dicintainya. Apakah selalu ada jalan menuju kepadanya tanpa kesulitan?"

Seandainya byk di antara kalian mengetahui akan manisnya kelazatan ini dan tingginya kedudukan, niscaya kalian akan saling mengayunkan pedang-pedang kalian kerananya. Akan tetapi, kelazatan itu ditutupi oleh hijab yang terbuat dari kebencian dan mereka pun tertutup dari kelazatan itu oleh kebodohan.

Hal tersebut dimaksudkan kerana Allah mengkhususkan bagi sesiapa saja yg dikehendakiNya di antara hamba2 Nya dan sesungguhnya Allah memiliki kurnia yg besar.

ii) Imam Asy-Syafi'e Rahimahullah Beliau berkata,

"Wajib bagi para penuntut ilmu utk memaksimakan kesungguhan mereka dlm memperbykkan ilmunya, bersabar atas setiap penghalang yg tidak diharapkannya, mengikhlaskan niat kepada Allah Ta'ala dalam proses mendapatkannya dan selalu berharap hanya kepada Allah."

"Janganlah engkau menyangka bahawa kemuliaan itu seperti kurma yang engkau makan. engkau tidak akan mendapatkannya hingga engkau mencicipi kesabaran"


d) Menghafalnya Semenjak Kecil:

Pentingnya menghafal Semenjak Kecil. Hal ini kerana memori anak masih kosong ketika ini dari fikiran yang menyibukkan dan melalaikan, beban dan t/jawab serta tidak bercampur dgn masalah2 yg bersifat material.

Sabda Rasulullah SAW:

"Manfaatkanlah 5 perkara sebelum datangnya 5 perkara dan di antaranya beliau menyebutkan-masa mudamu sebelum datang masa tuamu."

Berlalunya masa kecil Bukan berarti Berhenti menghafal:Bagi sesiapa yg telah melalui usia kecil mereka bukan bererti kebaikan dan berkahnya hilang kerana sesungguhnya ketulusan niat, keinginan yg mantap dan tekad yg kuat membuahkan hal2 yg tak terduga... Antara kisah benar yg menarik dlm buku ini tentang menghafal diusia tua

i) Nenek berusia 80 tahun dan dia mampu menghafal Al-Quran.

Seorang nenek bernama Ummu Muhammad berkata.

"Umurku yg sesungguhnya adalah sewaktu aku bersama Al-Quran. Usiaku memang 82 tahun Alhamdulillah, tetapi aku tidak mengakui usiaku itu kerana aku merasakn bahawa umurku yg sesungguhnya ialah ketika aku menghafal Al-Quran."

Ketika aku menghabiskan waktu-waktuku utk menghafal Al-Quran selama 15 tahun, aku meyakini bahawa akhir hidup yg baik tdk akan didapati melainkan dgn Kitabullah dan menghafalnya. Ketika mulai menghafal, motivasi yg mendorongku ialah ketaatan kepada Allah dan kecintaan kepada kalamNya, begitu pula byknya waktu kosong yg aku miliki tdk mampu kuisi dgn hal yg bermanfaat. sesungguhnya telah ada pada diriku niat,

motivasi dan waktu yg senggang, lalu utk apa lagi aku berlambat2 dan bersantai2 ? Aku mulai menghafal 3 - 5 ayat pada setiap harinya iaitu sekitar 1/2 halaman dari Al-Quran. Hal ini terus berlanjutan dan tak lupa aku mempersenjatai diriku dgn ketaatan serta memperbanyakkan istigfar, dan waktu yg paling aku senangi utk menghafal ialah pada waktu 1/3 mlm terakhir.. Di antara kejadian2 yg mengesankan diriku..

"Aku pernah menghafal bersama sahabat wanita yg telah menyelesaikan hafalan sebyk 7 juzuk dan dgn kehendak Allah wanita itu meninggal dunia dlm keadaan sujud. Kejadian itu memberi pengaruh yg besar kepada diriku. Pengaruh ini bertambah ketika salah seorang sahabat wanita kami melihatnya di dalam mimpi, dia sedang berenang di tujuh sungai yg terdapat syurga.."


ii) Usianya 42 tahun dan dia hafal Al-Quran. Ummu Fadhilah telah mengisi waktu tuanya sebelum dtg waktu kematiannya, dan kesibukannya tidak menghalanginya untuk menghafal Al-Quran. Dia berusaha dgn gigih dan bersabar serta selalu giat hingga dia mendapat kemuliaan utk menghafal Kitabullah walaupun dia tidak bisa membaca dan menulis. Maka di manakah peranan pemuda dan pemudi terpelajar masa kini???

Nama sebenar Ummu Fadhilah ialah Laila Muhammad Ahmad Dhamiri. satu majalah terbitan Arab Saudi pernah melakukan wawancara dgnnya dan mengajukan beberapa soalan:-

Sudah Berapa Juzuk anda menghafal Al-Quran? "Alhamdulillah, aku telah hafal seluruh Al-Quran"

Siapa yang memberikan motivasi kepada anda utk menghafal Al-Quran? "Suami dan anak2"

Bagaimanakah cara anda menghafal Al-Quran? "Aku buta huruf (tidak dapat membaca bahasa Arab)tetapi selalu mendengar hadith Rasulullah SAW yg bermaksud

"Sebaik-baik kalian adalah yang mempelajari Al-Quran dan mengajarkannya."

Aku kemudiannya masuk ke sekolah buta huruf. Di sana aku dapat menghafal juzuk 'Amma.Pada ketika itu tidak ada alat/bahan utk menghafal seperti sekarang, maka aku cuma mendengar dan menyemaknya dari kaset lalu mengulanginya sebanyak 10 kali sampai aku benar2 menghafal seluruh isi Al-Quran, Alhamdulillah..

Ramai org berpendapat bahawa utk menghafal haruslah di usia2 tertentu, benarkah "Demi Allah, hal tersebut adalah tidak benar, kerana dgn niat yg ikhlas, kesungguhan dan kesabaran, maka memungkinkan bagi siapa saja utk menghafal Al-Quran."

Sekarang setelah anda menghafal Al-Quran, apa perananmu selanjutnya berkaitan dengan hafalan tersebut?
"Perananku sebagaimana aku mempelajarinya adalah wajib utk aku mengajarkannya pada org lain, aku akan sentiasa mengajarkan Al-Quran hingga Allah SWT mengambil nyawaku.. Insya-ALLAH. Apakah nasihat anda pada mereka yg mengalami kesulitan dalam menghafal Al-Quran?

Mohonlah pertolongan kepada Allah, ikhlaskan niat hanya kerana-Nya semata2, hendaklah rajin dan selalu bersabar, serta selalu menjaga ketaatan dan meninggalkan kemaksiatan.Antara contoh yg baik dpd Imam Syafi'e sepertimana yg pernah beliau katakan:
"Aku mengadu kepada Waki' akan buruknya hafalanku. Maka dia menasihatiku agar aku meninggalkan kemaksiatan.

Apa kata2 nasihat yang ingin kau sampaikan?

Setiap Muslimah hendaknya bergabung dalam kelompok penghafal Al-Quran kerana faedahnya menyebar ke setiap tempat. Menghafal adalah sebaik2 kesibukan yg dimiliki oleh setiap Muslimah dalam mengisi waktunya. Aku memohon kepada Allah agar mengukuhkan kita sekalian pd agamaNya.

Subhannallah.. Semoga kita juga mendapat hidayah sepertinya.

4 comments:

  1. boleh tahu al amin mana ni? can contact me personally adzlinhanams1978@yahoo.co.uk or 0123096758 . Im a mother of two and desperately looking for the best agama school for my children. if you dont mind to contact me.

    ReplyDelete
  2. Assalammualaikum..

    saya dah jawab melalui e-mail.harapnya menjawab soalan puan.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum, maaf kak. Saya copy hasil tulisan akak ke dalam blog saya. Harap akak izinkan.

    ReplyDelete
  4. Waalaikumsalam.. Silakan. Moga sama-sama memberi manfaat Insya-ALLAH

    ReplyDelete