Monday, May 21, 2012

5 Perkara .....

Pagi tadi Alhamdulillah  saya berkesempatan mendengar kuliah oleh "Ustaz Budak".. Itulah kali pertama saya mendengar kuliahnyanya dan saya pun kurang pasti kenapa ustaz ini dinamakan sedemikian.. Namun  apa yang saya ingin kongsikan di sini ialah ilmu yang saya dapati pagi tadi.. Ianya pada saya sangat elok untuk kita amalkan dan juga mendidik anak-anak kita untuk mengamalkannya dalam masa anak-anak ini kita usahakan untuk mengikuti sekolah-sekolah beraliran ugama.. Sejauh manakah kita pasti ilmu yang anak-anak kita pelajari/dapati saban hari mampu menjaganya.. Subhanallah ia merupakan ilmu yang sangat bermakna buat saya..Bahkan jika kita menghantarnya utk menghafal Al-Quran dan hadis.. sejauh  mana Al-Quran dan hadis ini mampu menjaga mereka..

Saya tambah sedikit perkongsian daripada Ustazah Norhafizah .. "Kita ini semuanya sayangkan anak2, tapi suatu hari nanti mereka mungkin akan pergi jauh utk menuntut ilmu atau bekerja.. ataupun kita dijemput oleh Allah SWT.. Ketika itu tiada apa yang mampu menjaga mereka melainkan Al-Quran,  hadis dan ilmu ugama yang telah kita pasakkan.."

Dan perkongsian "Ustaz Budak" tentang 5 Perkara Yang Perlu Dilazimi Agar Ilmu Yang sedang/telah kita Pelajari Menjaga Kita melengkapi apa yang dinyatakan oleh Ustazah... Ulas "Ustaz Budak" belajarlah kita hingga ke luar negara pun kalau tidak melazimi 5 perkara yang dinyatakan ini ilmu yg kita ada tidak akan menjaga kita tetapi walaupun kita cuma ada ilmu yang sedikit yang dikutip dari usrah dsb dan dalam masa yg sama melazimi 5 perkara ini, Insya-ALLAH ilmu itu akan menjaga kita...

1- Solat sunat di akhir malam (sebelum masuknya waktu subuh) walaupun sekadar 2 rakaat
2- Sentiasa dalam keadaan wuduk
3- Bersiwak
4-Takutkan Allah  diketika sunyi atau terang
5-Makan untuk tujuan beribadat/bertakwa

Selamat  Hari Guru saya ucapkan buat semua guru2 saya bermula dari tadika hingga sekarang,  guru2 anak2 saya di PUSPETA, Tadika Amal, MCDC, ICDC, Al-Ameen serta Dar Hikmah.. Moga Allah SWT merahmati mereka yang pernah mencurahkan ilmu kepada kami..  Salah seorang  guru saya Prof Abas sedang diuji dengan kesakitan.. Moga rakan2 yang membaca blog ini dapat sama-sama berdoa untuk beliau...

No comments:

Post a Comment