Tuesday, December 18, 2012

10 Penawar Segera Hati... Part 1

Betapa saya rindu untuk menulis tapi dek kerana kesibukan menguruskan pelbagai hal rumahtangga dan kerjaya tambah-tambah lagi di musim cuti sekolah sebegini... Masya-ALLAH rasanya mahu membeli masa-masa mereka yang membuang-buang masa dengan sia-sia...

15 Dec yang lalu di Masjid Ridhuan berlangsung "Ladies Day Special" - Wanita & Hijrah bermula dari Qiamullail hingga ke Isya' dengan barisan asatizah..memberikan kuliah pada setiap selang waktu 2-3 jam.. Ia merupakan sambungan kepada rally ilmu yang berlangsung pada Nov lepas yang bertajuk "Ustaz Sayang Anda" 

Saya hadir ketika Kuliah Dhuha Ustazah Norhafizah pada pukul 9 pagi.. Terlepas Kuliah Ust syed Nor Hisyam Tuan Padang selepas Subuh.. Semuanya gara-gara tersilap  membaca masa yang terpapar pada banner..

Perkongsian Ust Norhafizah pada pagi itu umpama jawapan yang saya harap-harapkan hadir di saat hati ini tidak tenteram disebabkan oleh ujian - ujian kecil yang melanda.. Ia umpama jawapan daripada Allah SWT yang diilhamkan kepada Ustazah untuk disampaikan kepada saya hambanya yang kerdil ini... Tajuknya.. 10 Penawar Segera Hati..

Ustazah mengajak kita merenung satu hadis Nabi SAW yang bermaksud.. (lebih kurang begini)..

" Wahai manusia jadilah 4 golongan manusia, jadi seperti keempat-empat golongan tersebut atau salah satu dari golongan tersebut.. Jangan jadi golongan kelima kerana kamu akan binasa"

Sekiranya ada antara pembaca yang mendengar slot Usrati pada Jumaat 14 Dec, Ustazah juga menyentuh isu yang sama..Nantikan sambungannya pada 21 Dec nanti pukul 10 pagi di Radio IKIM..

Mari kita lihat apa pesan Nabi SAW
Golongan 1:- Jadilah kamu orang ALIM - orang yang takut dengan Allah, rajin beribadah,  peka agar tidak membuat maksiat kepada Allah. faham ilmu ugama dan mampu mengajar orang lain..

Jika tak mampu .. jadilah

Golongan 2:- Jadilah kamu golongan Muta'aliman - orang yang belajar (penuntut ilmu)

Jika tak mampu juga .. jadilah..

Golongan 3:- Jadilah kamu golongan Mustami'an - Orang yang suka mendengar (jangan jadi orang yang ada telinga tapi tidak mendengar)

Kalau tak mampu juga.. jadilah

Golongan 4:- Jadilah kamu golongan Muhibban - golongan pencinta ilmu, pencinta alim-ulama' .. Ada orang yang suka menganjur majlis ilmu, masa majlis ilmu sedang berjalan dia pula sebok menjaga makanan dan minuman.. lebih kurang macam tulah kata Ustazah, dia bukan alim, tak belajar, tak mendengar tapi cintakan majlis ilmu dan menyokongnya..

Jangan jadi Golongan ke 5 kamu akan binasa.. Siapa golongan ke 5 ni?? Golongan ke 5 ialah orang-orang yang langsung tidak tersenarai dalam golongan 1 - 4 diatas ..Nauzubillah...

Berbalik kepada tajuk 10 Penawar Segera Hati tadi kata Ustazah ianya adalah transformasi hijrah hati agar lebih tenang dan kalau kita buat Insya-ALLAH boleh rasa tenang, hidup lebih terarah.. Dalam tubuh seseorang ada segumpal darah.. Kalau ia baik maka keseluruhan peribadi seseorang itu akan baik.. cakapnya baik, perbuatannya baik serta fikirannya juga baik... tapi kalau segumpal daging ini sakit atau mati maka seluruh yang dipamerkannya adalah buruk.. Kita akan rasa sakit hati bila bercakap dengannya dan dia juga sanggup melakukan hal-hal yang haram tanpa rasa berdosa..

Seorang Kiyai dari Indonesia pernah berkata.. Dalam hidup ini apa yang dipamerkan adalah daripada hati ke hati... Apa sahaja tindakan yang keluar datang dari hati.. Contohnya bila seseorang menggunakan jari telunjuk untuk menunjuk ke arah kita, hati kita akan merasa bahawa kasarnya tindakannya, berbanding jika dia menunjuk ke arah kita menggunakan ibu jari, hati kita akan merasa lebih selesa.. Apatah lagi jika orang itu mengunjukkan seluruh jarinya ke arah kita sambil mempersilakan kita.. Hati kita akan merasa lebih dihormati .. Subhanallah ia perumpamaan ringkas yang mana jika kita fikirkan jari-jari itu langsung tak kena pada perut pada badan kita tapi kita mampu merasakan perasaan yang berbeza-beza jauh di sudut hati kita yang paling dalam...

Untuk melakukannya kita memerlukan kualiti hati yang terbaik.. Kita takkan mampu memberikan yang terbaik jika hati kita tidak kita sucikan .. Dan itulah 10 penawar hati bagi menyucikan hati kita yang akan saya sambung nanti kerana terlalu panjang untuk saya tuliskan dalam satu entry...

No comments:

Post a Comment