Tuesday, April 14, 2009

Umrah Jordan-Syria July 2008 Pt 1



Perjalanan dari Amman, Jordan ke Damsyik, Syria(menaiki bas)


Suddenly masa nak inject Meningitis vaccine I just teringat yang I haven't got my period yet. Alhamdulillah masa check it was positive. So Mawaddah also travelled with us although masa tu she was only a fetus.

Saya sendiri kurang pasti bagaimana saya boleh mengandung secara tiba2...

14 July 2008 - aku dan hubby mengikuti rombongan umrah dan ziarah Jordan-Syria (16 hari) oleh ANDALUSIA TRAVEL diketuai oleh Ustaz Daud Che' Ngah. Seramai 34 orang mengikuti rombongan ini termasuklah isteri Ustaz Daud (Makcik Arbi) serta adik isteri Ustaz Daud (Makcik Azizah). Kami bertolak ke Bangkok untuk transit sebelum berlepas ke Amman, Jordan menaiki Royal Jordan.


Pemandangan Kota Bosra


Gereja Pendita Bukhira (tempat Rasulullah bertemu Pendita Bukhira)


15 July 2008 - Tiba di Amman dan kami terus ke kota Damascus (Damsyik), Syria untuk ke Bosra (pernah berada dibawah kekuasaan Roman). Perjalanan mengambil masa hampir 6 jam lamanya. Bosra adalah tempat di mana Rasulullah (SAW) pada umur 12 tahun mengikuti bapa saudara Baginda (Abu Talib) berniaga. Dalam perjalanan mereka singgah dibawah sebuah pokok dan bertemu paderi Bukhira. Paderi Bukhira yang mengenali tanda2 kerasulan Nabi menasihatkan Abu Talib supaya membawa Rasulullah pulang ke Mekah kerana bimbang orang2 Yahudi membunuh Baginda. Pada zaman Rasulullah satu2 kafilah terdiri daripada lebih 43 ekor unta sebagai kenderaan dan terpaksa berjalan kaki dari Mekah selama hampir sebulan.

Bekas tapak kolam (Gambar dalam poskad menunjukkan keadaan kolam ketika kolam masih digunakan)

Di luar kawasan kota Bosra kami melalui sebuah kolam buatan Zaman Uthmaniyah tempat di mana jemaah haji berhenti untuk mendapatkan bekalan air untuk minuman dan mengambil wudu' dalam perjalanan ke Mekah (ambil masa hampir sebulan perjalanan untuk ke Mekah remember!!), hari ini dalam kemudahan yang Allah SWT berikan pada kita masih ramai yang alpa dan menunggu hingga ke saat-saat hampir expired baru mahu menunaikan Haji atau Umrah... 

No comments:

Post a Comment