Friday, April 24, 2009

Umrah Jordan-Syria Pt 4


Restoran nasi Mandi Special

Tiba di Jeddah kami terus ke Madinah. Dalam perjalanan kami 'singgah sahur' (actually bukan bersahur tapi sbb makan pukul 3 pagi maka macam bersahurlah pulak He..He..) di sebuah Restoran. Sedap sungguh nasi Mandi di situ and special coz ada ikan goreng yang besar yang digoreng panas2... Aku rasa akulah yang paling byk sekali makan di kalangan jemaah perempuan.. Rugi.. Bila lagi nak dapat nasi Mandi He3x.. My baby Mawaddah dalam perut pun dpt makan sama.. Teringat my kids kat umah.. Insya-ALLAH kalau ada rezeki aku nak bawa semua anak2 aku nanti dtg Umrah.. Mungkin lepas angah tamat menghafaz 30 juzuk Al-Quran..

Bergambar di hadapan Masjid Nabi, Madinah



Pemandangan dari atas bas ketika bas yang hanya dalam keadaan free gear ditarik magnet hingga mencapai 90 Km/jam



Medan magnet yang hanya mempunyai pokok2 renek. Pada musim sejuk orang2 Arab akan berkhemah di sini bersama keluarga sebagai satu acara percutian



Masjid Quba' vs Masjid Qiblatain



Makam syuhada' termasuk Saidina Hamzah (bapa saudara Rasulullah SAW) yang gugur syahid dalam peperangan Uhud


Jabal Uhud dipenuhi gerai2 jualan bagi acara 'melontar' (membeli-belah) he3x.Pelbagai herba seperti habatussauda' dan akar Siti Fatimah ada dijual di sini

Kami tinggal 3 hari di Madinah. Selesai ziarah selamat datang ke Makam Nabi di samping solat berjemaah di Masjid Nabi kami mengadakan ziarah ke Kubur Baqi', Masjid Tujuh, Masjid Quba', Masjid Qiblatain, Jabal Uhud, Bazar Kurma serta tempat yang baru ditemui 5 tahun yang lalu iaitu Medan Magnet.. Di Madinah kami ditempatkan di Hotel Al-Fairuz yang jaraknya hanya lebih kurang 30 m dari Masjid Nabi. Cuaca di Madinah ketika itu sangat panas orang juga ramai seperti musim Haji.


Pada hari terakhir di Madinah setelah melakukan ziarah wida' kepada Makam Rasulullah SAW kami bertolak ke Masjid Bir Ali untuk melakukan miqat bagi Umrah dan meneruskan perjalanan ke Mekah yang mengambil masa selama 8 jam menaiki bas. Dalam perjalanan persekitaran hanya dipenuhi bukit-bukau serta gurun. Sedikit sekali pokok2. Ini adalah kali ke-2 aku melalui kawasan ini (kali yang pertama pada tahun 2004 pada waktu malam). Kali ini perjalanan pada waktu siang. Setiap kali melalui kawasan ini aku sering bayangkan bagaimana agaknya keadaan Rasululullah SAW dan sahabatnya Abu Bakar As-Siddiq serta kaum muslimin yang lain melakukan hijrah ke Madinah hanya dengan menaiki unta dan berjalan kaki..



No comments:

Post a Comment