Thursday, April 16, 2009

Umrah Jordan-Syria Pt2

Lagi di sekitar Bosra.


Rumah peninggalan kaum Nabatean (keturunan daripada kaum Nabi Ibrahim) vs Kota Bosra
Dalam masjid Al-Umari bersama kanak2 Syria yang sedang belajar Al-Quran

Pada tahun 636H tentera Islam menakluk kota Damsyik dan membina Masjid Al-Umari (sempena nama Khalifah Umar Al-Khattab). Al-Quran pertama yang asli disimpan di sini. Replika Al-Quran tersebut ada di "Museum of Two Holy Mosque" di Mekah.


cara batu-batu disusun tanpa menggunakan sebarang simen tapi masih utuh hingga ke hari ini.



Bergambar di bawah pohon anggur dalam Kota Bosra vs hasil tenunan tangan masyarakat di sini

Aku berpeluang mengimbas kembali kisah sejarah kegemilangan Islam selepas kewafatan Rasulullah (SAW) iaitu teraju pemerintahan diserahkan kepada para sahabat (Sistem Khulafah) dan kemudiannya berubah kepada sistem Keturunan (Bani Umayyah, Bani Abbasiyyah dan Bani Fatimah). Bani Umayyah berpusat di Syria kerana itu kesan-kesannya byk di sini (Umayyad Mosque - yang akan kami lawat keesokan harinya). Selepas Bani Umayyah, pemerintahan Islam diterajui oleh Bani Abbasiyyah pula berpusat di Baghdad, Iraq. Kemudiannya Bani Fatimah, hanya selepas 150 pemerintahan Bani Fatimah wujud pemerintahan2 lain.

16-Julai-08: Kami melawat Masjid Mehiedin Ibni Rabah (dibina pada tahun 1518) dan kemudian melawat makam Saidatina Ruqayyah (cicit Rasulullah(SAW) - Anak Saidina Husin) berdekatan Masjid Umayyad. Kami kemudiannya masuk ke dalam masjid Umayyad, di dalamnya terdapat Makam Nabi Yahya, bekas tempat letak kepala Saidina Husin selepas dibunuh di Karbala sebelum dimakamkan (badannya dimakamkan di Kaherah, Mesir manakala kepalanya tidak diketahui dimana ia disemadikan), mimbar 4 mazhab dan Menara Isa (tempat yang dipercayai Nabi Isa akan turun di akhir zaman nanti). Masjid Umayyad dibina oleh Khalifah Khalid Al-Walid pada tahun 705M dan masih mengekalkan ciri-ciri masjid pada zaman kegemilangan Islam dahulu.

Dalam perjalanan ke masjid Umayyad kami melalui tugu Salahuddin Al-Ayubi. Aku kurang pasti bagaimana kisah kepahlawanan Salahuddin Al-Ayubi namun Mr. Kamil (pemandu pelancong) menceritakan bahawa Salahuddin Al-Ayubi yang dilahirkan di Iraq dan berbangsa Kurdish meninggal pada tahun 1193.

Ummayad Mosque vs pintu masuk masjid


Makam Saidatina Ruqqayah vs Makam Nabi Yahya


Menara Nabi Isa vs Tempat letak kepala Saidina Husin(masyad Husin)




Tugu Salahuddin Al-Ayubi vs Bekas kota kerajaan Umayyah

Kemudian tibalah ke acara yg ditunggu2 iaitu shopping ataupun "melontar" (bak kata Ustaz Daud). Kami bershopping di Bazaar Al-Hamidiah. Pelbagai benda ada di sini dan kami berpeluang merasa keenakan ais krim beserta kacang pistachio yang dihasilkan di tempat yang sama.. Sayangnya tak ada gambar yg sempat aku rakamkan. Mungkin kerana terpukau dengan keunikan bazaar Al-Hamidiah 





Setelah penat melontar, kami menjamu selera di sebuah restoran. Makanan di Syria sungguh enak.. Yum Yum Yum...

Besok kami akan meninggalkan Kota Damsyik. Terasa bagaikan mimpi berada di bumi anbiya' Syria yang bersempadan dengan negara Iraq, Israel, Jordan, Lubnan dan Turki. Antara tempat-tempat yang tidak kami lawati di Syria adalah Makam Habil (anak Nabi Adam) dan Makam Nabi Ayub (di Nawar).
Matawang Syria sgt rendah, lebih kurang macam indonesia berbanding Jordan yang lebih mahal dari USD.


Pemandangan Kota Damsyik dari atas bukit


Pada petangnya, Mr. Kamil membawa kami melawat ke Gunung Qasiyun, dari atas gunung tersebut pemandangan bandar Damsyik sangat indah. Kami juga boleh melihat sempadan negara Palestine. Sepanjang perjalanan mendaki gunung tersebut menaiki bas persekitaran dijaga rapi oleh pihak tentera Syria kerana ia merupakan sempadan dengan negara lain.


No comments:

Post a Comment